5 X tijd besparen bij het sporten

maandag 04/11

Je meest gebruikte excuus om niet te sporten is sowieso: “Ik heb geen tijd!” Begrijpelijk, maar wat als je minder tijd nodig had? Ja, echt waar! Wij zochten voor jou 5 manieren uit om tijd te besparen bij het sporten.

1. Goed begonnen is half gewonnen

Bereid je voor wanneer je gaat sporten. Bedenk wat je allemaal nodig hebt en leg dat de dag voordien klaar: drinkbus, snack, schoenen, sokken, oortjes of koptelefoon voor muziek, handdoek… Verzamel alles al in een sporttas en leg die op een goed zichtbare plaats. Wanneer het dan eindelijk zover is, moet je enkel nog je tas pakken en vertrekken!

 

2. Maak een plan

Plan op voorhand in je kalender of agenda in wanneer je gaat sporten en wat je gaat doen. Doe dat in detail als dat nodig zou zijn. Ga je even lopen, beslis dan voordien hoe lang je gaat lopen en op welke manier: een intervaltraining, rustig joggen, een lange duurloop…

Als je een work-out plant met verschillende oefeningen, is het nuttig om die neer te schrijven. Werk je met gewichten, bepaal dan voor hoeveel ‘reps’ (herhalingen) van welke oefening en hoeveel ‘sets’ (series van oefeningen) je gaat. Zo wandel je niet alleen zelfverzekerd de fitness binnen, maar kun je ook tijd besparen bij het sporten.

 

3. Juiste timing

Als je gaat sporten in een fitness, doe dat dan best wanneer er niet te veel volk is. Vaak is dat ’s avonds of - voor de doorzetters - ’s ochtends vroeg. Niets vervelender dan wachten tot dat ene toestel dat je per se nodig hebt, vrij is.

Ga je toch op een druk moment, bedenk dan op voorhand een plan B. Wat doe je als je bijvoorbeeld de crosstrainer niet kunt gebruiken? Wil je toch de drukte niet in, dan is thuis een work-out doen ook altijd een optie!

 

4. Vergroot je focus

Zorg ervoor dat niets je afleidt voor of tijdens het sporten. Leg je smartphone weg of zet die op vliegtuigstand als je die nodig zou hebben voor muziek. Luister alleen naar muziek die je helpt om je te concentreren of die je motiveert. Als je thuis een work-out doet, dan liefst niet voor de televisie (tenzij de work-out zich daarop afspeelt, natuurlijk).

 

5. Zet een timer

Geef jezelf een beperkte tijd om te sporten en zet een timer. Je geeft jezelf nu het signaal dat je gaat sporten en dat je die tijd zo goed mogelijk gaat invullen. Je bent meer gefocust en effectiever. Zorg er wel voor dat je realistisch blijft; veel te weinig tijd inbouwen en te snel willen zijn, leveren op termijn net minder op.

Waar wacht je nog op? Veel sportplezier!

Sporta-magazine is een uitgave van Sporta-federatie, die deel uitmaakt van de Sporta-groep.