Fietsen op wolkjes

Tips van Toon Claes om ten volle van het fietsen te genieten (afl. 1)

woensdag 06/01
Eddy Merckx en Toon Claes©Bert De Deken

Fietsen is véél meer dan techniek en trainingsschema’s. Voor veel mensen wordt fietsen een levensstijl, een onverbrekelijk stuk van zichzelf. Competitiefietsen staat bekend als een zeer zware sport, maar recreatief fietsen moet vooral plezierig zijn. Voor de beginner komt het er in hoofdzaak op aan om zich niet op te blazen, noch fysiek, noch mentaal. Een goede ‘moral’ is voor iedere fietser van groot belang. Met een frisse kop rijd je op wolkjes. De volgende tips geven jou vleugels.

Tip 1. Creatief met tijd

De voornaamste uitdaging voor een fietser is systematisch tijd vrijmaken om jezelf op het zadel te hijsen voor een deugddoende trip.

Dat is geen sinecure, zeker niet voor moeders of andere harde werkers met drukke schema’s. Nochtans moet tweemaal per week fietsen een haalbare kaart zijn. Je hoeft enkel maar de moed op te brengen om je werk te herschikken. Zakenlui noemen dat ‘timemanagement’. 

Voor een planning is enige creativiteit onontbeerlijk, want onze maatschappij is zo dominant dat ze iedereen wil opslorpen. Desondanks is het absoluut nodig dat je regelmatig tijd voor jezelf maakt. De maatschappij zal overigens een betere persoon terugkrijgen. Weet dat het vinden en maken van tijd het permanente streefdoel zal zijn. Ga de uitdaging aan!

En remember: tijd maken is een actief werkwoord.

Tweemaal per week fietsen moet een haalbare kaart zijn

Tip 2. Denk positief

Shakespeare zei het al: “Its the mind witch makes the body rich”.

Bedenk bij een tegenslag dat elk nadeel zijn voordeel heeft. Een week pokkenweer geeft je de kans eens te rusten, van een rotwind op kop word je sterk, een hagelbui sterkt je gestel, van je te forceren leer je hoe het niet moet, je bent eraf gereden maar je hebt toch een goede training gehad. Tijdens een klim van 20 km is het slechte nieuws dat je nog 2 km voor de boeg hebt, maar het goede nieuws is dat je er al 18 hebt afgelegd en dat het plezier van de afdaling wenkt. Het klinkt allemaal lullig voor zwartkijkers, maar positieve denkers krijg je niet snel kapot!

‘t Is overigens een vicieuze cirkel: een alerte geest zal je sportleven ten goede komen en de goede conditie zal je geest aanscherpen.

 

Bedenk bij een tegenslag dat elk nadeel zijn voordeel heeft

Tip 3. Maak een jaarplanning

Sporten is pas echt zinvol als het een deel van je leven wordt. Vele mensen maken de fout om zich op één evenement te focussen, maar eens dit doel gerealiseerd, verliezen ze hun motivatie. Dat kan je vermijden door een jaarplanning te maken. Daarin wissel je een meer actieve periode met een minder actieve af en bouw je je conditie bewust op. Dit noemt men ‘periodiseren’.

Ideaal is dat je nooit méér dan een maand op je lauweren rust en dat je minimaal twee keer per week in actie komt. Kies één of twee targets per jaar. Fietsen kan je, zeker in de winter, vervangen door alternatieven. Een uitstekend zomerdoel kan de Mont Ventoux-beklimming met Sporta zijn. In de aanloop naar de winter kan je je fysiek voorbereiden op een skivakantie. (Een goede conditie betekent niet alleen meer plezier op de latten, maar ook minder blessurekans!). Andere suggesties zijn spinnen, mountainbiken, wandelen, lopen, fitness… Een uitstekende afwisseling biedt nordic walking, een wandelvariant die wel enkele introductielessen vereist. Keuzemogelijkheden genoeg dus.  Zoek echter die sport die bij jou past. Probeer ook steeds systematiek in je weekschema te leggen. Hetzelfde geldt voor gewichtscontrole. Het hele jaar lang kan de boog niet even hard gespannen zijn. Uit een opgemaakte jaarplanning kan je motivatie putten. Het toespitsen op langetermijndoelen houdt je alert en scherp.

 

Kies één of twee sportieve targets per jaar

Tip 4. Houd het gezond

Sporten doe je voor het plezier en voor je gezondheid, houd het dan ook gezond. Om je gezondheid te verbeteren, is het echt niet nodig om de grenzen van je lichaam te verkennen, eerder integendeel. Het is bekend dat sporten aan de ‘babbelgrens’, waarbij je tijdens de inspanning nog gemakkelijk een woordje kunt zeggen, gezondheidsmatig het beste is.

Een gezond lichaam kan grote inspanningen de baas, maar ben je zeker dat je lichaam gezond is? Vooral een goede functie van de hartspier is van primordiaal belang. De meeste, acute sterfgevallen tijdens sportbeoefening zijn het gevolg van een al dan niet  aangeboren afwijking aan het hart. Daarom raden we aan dat iedereen die wat intensiever wil sporten het hart laat nakijken.  

In het bijzonder voor alle fietsers boven de 40 jaar zijn een cardiologisch onderzoek, met inspanningsproef en echocardiografie, alsook een bloedcontrole aangewezen. Te herhalen elke 5 jaar. Eenzelfde advies geldt voor diegenen die te kampen hebben met overgewicht, verhoogde bloeddruk, te hoog cholesterolgehalte of ademhalingsmoeilijkheden. Zeker ook als een van je familieleden op jongere leeftijd is overleden ten gevolge van een hartaandoening.

Fiets niet als je ziek bent en zeker niet bij koorts. Wanneer je je tijdens het fietsen onwel voelt, moet je dit gevoel au serieux nemen, ook al ben je jong. Aarzel dan niet om raad aan je dokter te vragen. 

Fiets niet als je ziek bent en zeker niet bij koorts

Sporta-magazine is een uitgave van Sporta-federatie, die deel uitmaakt van de Sporta-groep.