Mindful Run: lopen in het hier en nu

dinsdag 10/12

Loop je vooral prestatiegericht en ben je het plezier kwijt? Wil je op een toegankelijke en sportieve manier kennismaken met mindfulness, maar ook je looptechniek en ademhaling onder de loep nemen? Misschien is Mindful Run dan iets voor jou.

Wat is Mindful Run? Kristel Sieprath, een van de coaches in regio Antwerpen, legt het uit: “Mindful Run is een combinatie van verschillende zaken. Er is enerzijds mindfulness, of aanwezig zijn in het hier en nu. We raden mensen aan om te lopen zonder stopwatch, apps of muziek om zo de omgeving en de natuur meer te ervaren. Anderzijds helpen we mensen ook om zich bewust te worden van hun lichaam, loophouding en ademhaling.”

De basis van het Mindful Run programma is een cursus van vijf weken met elke week een sessie van anderhalf uur. Verschillende soorten oefeningen en technieken komen aan bod, vertelt Kristel: “Iedere week ervaren we andere methodes en doen we veel korte oefeningen die heel toegankelijk zijn. De bedoeling is dat iedereen na die vijf weken kan toepassen wat voor hem/haar werkt in het dagelijkse leven.”

 

Ademhalen door je neus of door je mond?

Maar waarop is Mindful Run nu gebaseerd? Hannes Geyskens, die Mindful Run zo’n twee jaar geleden van Nederland naar België bracht, vertelt: “Mindful Run baseert zich op verschillende bewezen technieken uit verschillende domeinen. De belangrijkste is de Buteyko-ademhaling. Tijdens Mindful Run gaan we na hoe gezond onze ademhaling is door verschillende combinaties van in- en uitademen door neus en mond uit te testen. De conclusie is dat de neusademhaling, in en uit, het gezondste is.”

“Ook testen we samen de verschillende looptechnieken uit: hak-, middenvoet- en voorvoetlanding. Mensen voelen zo wat voor hen het beste werkt. Er is geen ideale techniek, die hangt af van persoonlijke loopstijl en lichaamsbouw. We werken ook aan loopefficiëntie. Uit onderzoek blijkt dat een hogere pasfrequentie (kleinere passen) ervoor zorgt dat de impact op je lichaam kleiner is en je minder snel blessures ontwikkelt.”

 

Wat doet Mindful Run met je?

Veerle Claeys nam onlangs deel aan een cursus Mindful Run. Wat zijn haar bevindingen? “De oefeningen zijn er op gericht om je te laten relaxeren maar ook om je te laten concentreren. Je oefent er bijvoorbeeld op om al je zintuigen te gebruiken door geblinddoekt te lopen met iemand naast je die je toespreekt om op het juiste pad te blijven. Best moeilijk!”

“Mindful Run heeft me aangespoord om meer in het hier en nu te blijven. Bij een stressvol moment probeer ik nu even bewuster te ademen bijvoorbeeld. Ook de manier waarop ik loop, is veranderd. Vroeger was het meer sport an sich en nu doe ik het bewuster: ademhalen, de omgeving in me opnemen, mijn hoofd leegmaken. Het leuke is dat iedereen kan meedoen, of je nu een geoefende loper bent of niet.”

Interesse? Meer informatie: www.mindfulrun.be
Over de Buteyko-ademhaling: https://www.buteykobelgium.be/onderzoek.html

Sporta-magazine is een uitgave van Sporta-federatie, die deel uitmaakt van de Sporta-groep.